top of page
4A315144-2897-4BC3-88D1-860831821269_cx0_cy51_cw0_w1080_h608.jpg

Ilya Gabai on Stalinism

Илья Габай о сталинизме

The cult of Stalin is not simply an absurd pagan superstition. Behind it lies the danger of the triumph of a mythical figure, behind it lies the justification of human sacrifices, the clever substitution of the concept of freedom by the concept of material comfort.

 

No amount of steel produced per capita can serve as an indulgence for murder, no material well-being can bring back the lives of 12 million people, and no prosperity can compensate for freedom, dignity, and personal independence.

 

Of all the emigre writers, the names of Pitirim Sorokin and Soloveichik have recently been mentioned with the highest degree of sympathy. The reason for this encouragement they receive is that in their view the absence of unemployment constitutes the best kind of freedom. If we follow this soulless, pragmatic point of view, if we take seriously the sarcastic advice of the great Russian writer who wrote, ''Why should one resort to the word 'freedom', if there are words which can completely replace it: 'improvement of material comfort'," and at the same time if we turn a blind eye to the real living conditions of Stalin’s time -- then Stalin as a symbol of the horn of plenty and cheap vodka may indeed seem to be the highest embodiment of statesmanship and justice.

 

But even in that case, common false truths will supplant the ideas of humanity which have been hard-won by civilization, and a constant loss of moral rights will ensue. And if new generations will be indoctrinated with the belief that the Thirties had been the years of industrial success and nothing more, then who would be able to deny another country its reverent memories of a time when there was also an abundance of strength, faith, veneration, enthusiasm, fear, spectacles, and steel per capita. [Gabay is referring to Nazi Germany. - Ed.]

 

I did not want and do not want to be in the position of previous generations who have managed not to notice the disappearance of tens of millions of people. I became convinced that short memory when it comes to history, and a constant readiness to rejoice is the best soil for arbitrariness, and that the millions in question had ultimately been made up of those individuals, colleagues, good acquaintances, whom the adults of 1937 chucked away on a daily basis.

 

There is a certain way of social existence: "Spit and kiss the villain’s hand." But this philosophy of Uncle Savelich had never been considered an example worthy of imitation.

 

From the last word of Ilya Gabai

January 19, 1970, Tashkent

Культ Сталина - это не просто вздорное языческое суеверие. За этим стоит опасность торжества мифической фигуры, за этим стоит оправдание человеческих жертвоприношений, ловкая подмена понятия свободы понятием быта.

 

Никакое количество стали на душу населения не может быть индульгенцией за душегубство, никакое материальное благосостояние не вернет жизнь 12 миллионам людей и никакая зажиточость не сможет компенсировать свободы, достоинство, личную независимость.

 

Из всех эмигрантских публицистов в последнее время очень сочувственно назывались имена Питирима Сорокина и Соловейчика. Причина этой благосклонности в том, что они считают лучшей из свобод отсутствие безработицы. Если следовать этой бездушной прагматической точке зрения, если взять всерьез на вооружение саркастический совет великого русского писателя "Какое основание прибегать к слову свобод коль скоро есть слова вполне его заменяющие: улучшение быта", да при этом закрыть глаза на действительные условия жизни сталиского времени - Сталин как символ бараньего рога и дешевой водки может действительно показаться высшим воплощением государственной мудрости и справедливости.

 

Но и в этом случае расхожие лжеистины потеснят выстраданные цивилизацией представления о гуманности, в этом случае будет происходить постоянная утрата моральных прав. И если новым поколениям будет успешно внушено, что тридцатые годы - годы трудовых успехов и только, то кто сможет отказать другой стране в благовейном воспоминании о времени, когда тоже с избытком хватало и сил, и веры, и почитания, и энтузиазма, и страха, и зрелищ, и стали на душу населения. [Габай имеет в виду нацистскую Германию. - прим. ред.]

 

Я не хотел и не хочу оказаться в положении людей предшествующих поколений, которые не заметили исчезновения десятка миллионов людей. Я убедился в том, что короткая историческая память и постоянная готовность к ликованию - лучшая почва для произвола, и что названные миллионы в конечном счете слагались из тех единиц, сослуживцев, добрых знакомых, которых ежедневно теряли взрослые люди 1937 года.

 

Есть такой способ общественного существования: "Плюнь и поцелуй злодею ручку". Но философия дядьки Савельича никогда не считалась примером достойного подражания.

 

Из последнего слова Ильи Габая

19 января 1970

bottom of page